SERVIS LYŽÍ

Lyžování ve všech svých svých podobách (sjezdové, běžecké, akrobatické či skialpinismus) se stejně jako snowboarding stalo obrovským fenoménem několika posledních dekád. Zimní sporty zažívají nebývalý rozmach, s čímž souvisí i reakce na straně nabídky v podobě intenzivního rozvoje lyžařských středisek nejen na největších Evropských horách, ale i v tuzemsku. Logickým důsledkem zásadního nárůstu poptávky po zimních sportech je i nárůst cen ubytování, skipasů a dalších doprovodných služeb, což z dlouhodobého hlediska vede k tomu, že z lyžování a snowboardingu se tak beze sporu stává jeden z nejdražších sportů, který zdatně konkuruje tenisu, golfu nebo potápění.

IMG_6381

S příchodem carvingu se navíc díky jízdě v hranách na vykrojených lyžích lyžování značně zrychlilo a oproti smýkanému stylu praktikovanému na konci minulého století tak narostly nároky jak na samotnou fyzickou připravenost jezdců a techniku lyžování, tak na kvalitně připravené sportovní vybavení a to zejména samotnou hranu lyže nebo snowboardu. Jak si tedy dovolenou na horách co nejlépe užít? Jedním z klíčů je právě správná kondice Vašich lyží a snowboardů!

jetbond-m-31e587b8_1

PROŽITEK, BEZPEČNOST, ŽIVOTNOST

Potřeba servisu lyží a snowboardů obecně je důležitá zejména ve třech aspektech - prvním je již výše zmíněný prožitek ze sportovního výkonu, kdy pouze správně seřízené a nastavené vybavení Vám poskytne prožitek odpovídající Vašim představám a schopnostem a to zejména ve chvíli, kdy na svahu nepanují zrovna ideální podmínky nebo nastane neočekávaná (krizová) situace. Nejčastější okolností významně kazící prožitek ze sportovního výkonu je např. špatně nabroušená hrana lyže nebo snowboardu v případě zledovatělého svahu nebo špatná (či žádná) struktura skluznice způsobující nežádoucí lepení zejména čerstvého vlhkého sněhu. Vždy je tedy velice důležité mít hranu lyže nebo snowboardu ve stavu odpovídajícímu aktuálním podmínkám na svahu.

Druhým a neméně důležitým faktorem servisu je aspekt bezpečnosti. Pouze správně oservisovaná lyže nebo snowboard se chová předvídatelně, jistě a "podrží" jezdce i ve vypjatých situacích, o které na svahu nebývá nouze. S aspektem bezpečnosti souvisí také správné nastavení bezpečnostního vázání, jehož potvrzení je v případě zranění čím dál častěji vyžadováno zdravotními pojišťovnami jako nezbytná součást odpovídajícího plnění výloh na zdravotní péči, které se na zahraničních horách často šplhají i do řádu milionů Korun. Doporučujeme tedy alespoň jednou za sezonu nechat seřídit v rámci servisu vázání na kalibrované elektronické stolici a nechat si o tomto seřízení vystavit potvrzení. 

Třetím zmíněným aspektem servisu je obecně péče o vaše sportovní náčiní. Stejně jako např. automobil nebo jízdní kolo potřebují Vaše lyže a snowboardy pravidelnou údržbu pro zachování kýžené životnosti. Nenavoskovaná skluznice během zaletnění, rezaté hrany nebo rozlepené patky u běžek mají neblahý vliv právě na zmíněnou životnost a o to dříve pak musí jezdec vynaložit nemalou investici do vybavení nového. Proto doporučujeme každému jezdci a sportovci po skončení sezony navštívit servis a nechat si na svém vybavení provést tzv. "zaletnění". Díky tomu si jeho vybavení udrží dlouhodobě svoje konstantní vlastnosti a nikoho pak nezaskočí zima nepřipraveného. 

CO SERVISOVAT?

Na lyži nebo snowboardu se nachází několik částí, jimž by měl každý jezdec věnovat pozornost - jedná se zejména o skluznici, hrany a případně bezpečnostní vázání. Pouze správná kondice všech těchto částí zajistí jezdci bezproblémové fungování na svahu, přinese patřičný prožitek a ochrání jeho zdraví!

SKLUZNICE

Skluznice, jakožto část lyže nebo snowboardu zajišťující kontakt se sněhovou podložkou, musí mít požadované vlastnosti zejména v rámci správného skluzu po podložce. To je zajištěno pomocí optimální rovinnosti skluznice, její struktury a také správným voskováním.

Rovinnosti skluznice a struktury je v nejmodernějších servisech dosahováno pomocí brusného kamene v automatickém stroji, který v závislosti na typu a délce každé lyže proměnlivou tlakovou křivkou a posunem po rotujícím kameni zajistí jak rovinnost skluznice, tak v další také propsání finální struktury do skluznice.

AdobeStock_76431744

Struktura skluznice má pak svoji neoddiskutovatelnou úlohu pro správné vedení a skluz lyže, neboť díky tření skluznice o sněhovou podložku vznikají pod lyží mikroskopické kapičky vody, které struktura odvádí ze skluznice mimo její plochu podobně jako např. dezén u pneumatik na autě. Pouze tak se na lyži nelepí sníh a lyže správně vede směr udaný jezdcem. V závislosti na typu lyží a dovednostech lyžaře lze do skluznice propsat desítky různých struktur lišících se jak hloubkou, tvarem výsledného vzoru tak celkovou hustotou pokrytí plochy skluznice lyže. 

Skluznice jakožto velice flexibilní a porézní materiál vyžaduje kromě správného naformátování také správnou míru impregnace pomocí sjezdových parafínů -zjednodušeně voskování. Navoskovaná lyže má tak kýžený skluz, správně odvádí vodu a odpuzuje vlhký sníh a nečistoty a v neposlední řadě také prodlužuje životnost skluznice samotné. Voskování se provádí pomocí voskovacích strojů s vyhřívanými kartáči, prémiové servisy následně lyže hloubkově impregnují umístěním pod infra zářiče, což pomáhá vosku proniknout hlouběji do skluznice a skluznice si tak déle zachovává svoje ideální vlastnosti.

cs

HRANA

Pravděpodobně nejdůležitější částí lyže nebo snowboardu pro dosažení kýženého prožitku a zajištění bezpečnosti je pro většinu lyžařů správně nabroušená hrana jejich náčiní. Stav hrany je u carvingového lyžování a snowboardingu rozhodující jak pro zahájení a ukončení oblouku, tak pro jeho ideální vedení. Špatně (nebo vůbec) nenabroušená hrana má za následek špatné vedení v podobě podkluzování a "odstřelování" lyže během oblouku bez ohledu na správnost zatížení hrany. Tato situace může být nejen frustrující, ale v celé řadě případů také velice nebezpečná jak pro jezdce samotného, tak jeho okolí. V rámci broušení hrany rozlišujeme dvě fáze servisu, a to úhlování boční hrany a tuning spodní hrany. 

Úhlování boční hrany má zásadní dopad na celkové chování lyže během všech fází oblouku a obecně lze říci, že ideálním stavem je nastavení stejného úhlu boční hrany po celé délce lyže. V opačném případě, např. vlivem neodborného servisu nebo vlivem poškození větší či menší části hrany se lyže může v určitých fázích oblouku chovat nepředvídatelně a nepatřičně se zařezávat či naopak podkluzovat. Nejmodernější servisy provádějí úhlování boční hrany stejně jako formátování skluznice pomocí automatických strojů, které jsou schopny požadovaných vlastností dosáhnout díky instalované průmyslové technologii. Odpadá tak vysoce rizikový lidský faktor, který může mít v případě úhlování na manuálních strojích za následek nekonstantní kvalitu úhlování v rámci jedné lyže či snowboardu. V rámci úhlování boční hrany lze nejmodernějších strojích taktéž nastavit požadovaný úhel nejčastěji v rozmezí 87°-88°-89°, přičemž nejmenší úhel (87°) využívají zpravidla sportovní a závodní jezdci, 88°slouží široké veřejnosti a úhlování na 89° je doporučeno lyžím freeridovým, skialpovým a také nejmenším lyžařům. 

  IMG_0004

Standardem nejmodernějších servisů současnosti je kromě úhlování boční hrany také tuning spodní hrany, který probíhá společně s procesem úhlování v automatických strojích nebo na moderních strojích manuálních. Jeho principem je podbroušení spodní části hrany lyže v úhlu 0,4° - 0,8° od vodorovné roviny skluznice, což má za následek jednak odstranění nežádoucího otřepu po úhlování boční hrany, tak lepší ovladatelnost lyže pro rekreační a sportovní jezdce. Jezdec má tak drobnou toleranci, než začne lyže nekompromisně reagovat na změnu směru jízdy. Zároveň jsou také tuningem spodní hrany odstraněny zbytky struktury, která se do hrany propsaly během strukturování skluznice.

BEZPEČNOSTNÍ VÁZÁNÍ

U sjezdových lyží je nedílnou součástí kompletního servisu lyží také seřízení bezpečnostního vázání individuálně dle parametrů každého jezdce. Bezpečnostní vázání jakožto čistě mechanická součást lyže je stejně jako lyže z dlouhodobého hlediska vystavováno extrémním podmínkám (teplota, vlhkost, tlaky) a jeho vlastnosti se v průběhu času mohou poměrně zásadně měnit. Proto je důležité alespoň jednou za sezónu nechat prověřit vázání na kalibrované elektronické stolici, která v závislosti na zadaných parametrech lyžaře (délka stélky boty, hmotnost, věk a zdatnost) prověří, zda je vázání nastaveno správně a v případě potřeby doporučí přenastavení vázání. Následně je servisem vydán protokol o správném nastavení vázání, který je často vyžadován zdravotními pojišťovnami v případě zranění na svahu nebo jako povinný doklad pro budoucího absolventa školního lyžařského výcviku. Zároveň s nastavením vypínacích momentů na elektronické stolici by měl servisní technik zkontrolovat předpětí bezpečnostního vázání pohledem na stupnici v příslušné části vázání.